Ironman Copenhagen

Af Nichlas Gustafsen

Dagene op til løbet foregik roligt og der var let træning helt ind til start. Lørdag blev brugt på at fylde depoterne op, få tjekket cykel ind og et kort træningspas på 30 min. (15 min cykel og 15 min let jog).

Bike tjek ind gik super fint, man fik lov til lige at mærke stemningen og lure de nærmste konkurrenter af. Cyklen stod helt optimalt på asfalten og i næst sidste bås ud mod vejen.

Det skal siges at målsætningerne for løbet var sky høje. Jeg havde valgt at tilmelde mig sub10, samtidig med jeg gik hårdt efter en top 10 placering i aldersgruppen om det lykkes kan I læse senere.

Søndag morgen – Raceday. Dagen hvor mit a-game endelig skulle pakkes ud. Jeg følte mig virkelig klar og meget fokuseret på dagen. Der var lagt op til en stor dag, med en masse fantastiske venner, konkurrenter mm.. Planen var lagt og det var tid til at få svar på alle de spørgsmål som altid vælter rundt i hovedet på en når man har trænet målrettet mod et event i et års tid. Det var tid til at få svar på det hele. Kunne kroppen holde??

Morgenmaden blev indtaget i god tid og vi var nærmest de første ude ved T1 om morgene. Det var rimelig koldt så vi gik en del rundt og tilbage til bilen for at holde varmen. Cyklen blev gjort klar, bike bag’en blev tjekket en ekstra gang og der blev kort varmet op. Det blæste en del da vi ankom til strandparken, men vinden dalede heldigvis inden start.

Starten gik og jeg kom fint afsted. Holdt mig til min plan om ikke at gå ind i alt for mange slåskampe undervejs og i stedet fokusere på mit eget pace og den mest direkte vej udenom de store grupperinger. Det gik rigtigt fint det meste af tiden, men faldt tit ind bag forskellige grupper som svømmede lidt for langsomt. Det resulterede i en afstraffelsen ala et spark direkte i skridte, som tog små 5 min at komme mig over. Men alt i alt gik svømme delen rigtig fint, til trods for jeg var lidt langsommere end målsætningen, men det var jeg helt overbevist om nok skulle blive hentet på cyklen.

På vej ud af T1 som forløb mere eller mindre uden de store problemer, bortset fra mit brilleglas var røget ud af hjelmen og skulle sættes på plads, høre jeg at alle stort set har svømmet langsommere end forventet. Jeg får besked om jeg ligger i top20, hvilket bestemt er godkendt og jeg derfor hurtig finder gejsten igen og er klar til den lange cykeltur.

Cykelturen går rigtig fint. Jeg holder mig til min plan omkring de 36 km/t i snit, hvilket daler lidt mod slutningen. Der var en del vind på ruten og der blev kæmpet lidt ekstra, dog følte jeg at jeg havde ok med overskud undervejs og kunne ikke lade vær med at smile over at det virkelig er fedt at ligge og presse sig selv i bøjlen. Jeg får desværre ikke drukket helt nok på cyklen til trods for jeg holder mig til min plan. Det var åbenbart varmere end forventet, hvorfor jeg kommer ind i T2 med en lidt langsommere gennemsnitsfart end planlagt. Igen får jeg hurtigt besked omkring at jeg ligger godt til i feltet og at de andre også har cyklet en del langsommer end forventet. Så igen får jeg et mentalt boost i den rigtige retning. Dog skal mit væske underskud senere komme til at koste mig dyrbare minutter.

Cykelruten var fantastisk og det var en ren fornøjelse at køre op over Geels bakke anden gang hvor min coach til min store overraskelse får øje på mig og giver mig et par råb med på vejen.

Inde i T2 spiller alt maks sammen. Jeg får afleveret cyklen og hurtigt ud på løbet. Jeg starter altid hurtigt ud på løbet for at få benene i gang hurtigst muligt. De første km. Foregår omkring 4.00 præcis som planlagt. Derefter finder jeg hurtigt ind i en rigtig god rytme omkring de 4.10-4.15. Dette viste sig dog at være lidt for hurtigt selvom jeg blev mega grebet afstemningen da jeg hver gang jeg krydsede venner og familie fik besked omkring at jeg blev ved med at indhente konkurrenterne foran mig. Tempoet dalede lidt for hurtigt og blev hurtigt til 4.30-4.40 for senere at bliver mere en kamp om at holde tempoet under de 5.00 end at holde mit planlagte pace. Min manglende væske på cyklen kom også i spil her. Jeg lå konstant og kæmpede med at få væske balancen igennem, hvilket gjorde jeg brugte meget tid i væskedepoterne, men jeg fik aldrig balancen tilbage i kroppen. Ud på de sidste 25 km. Var det ren overlevelse. Jeg kæmpede alt hvad jeg kunne for at holde mit top 6-7 placering, hvilket jeg også gjorde hele vejen til målstregen. (Dog var der nogle i min AG som var startet senere som skubbede mig ned på 10 pladsen)

Da jeg kom til målstregen var det en kæmpe forløsning. Målsætningerne for dagen var nået. Jeg havde forbedret min tid med ca. 1,5 time og havde slået klubrekorden. Samtidig kunne jeg senere se at jeg havde indfriet målsætningen omkring en top 10 placering, da jeg sluttede samlet 10 i min AG med tiden

Det var en lang dag, men hold kæft hvor var det fedt. Der var fyldt med venner, familie osv. På hele løberuten. Jeg bliver totalt revet med når der er så massiv opbakning og jeg er mega stolt over den enorme opbakning jeg fik.

Tusinde tak for den store støtte. Jeg glæder mig for vildt til vi skal i kamp igen. Der er bestemt plads til forbedring, men jeg er vanvittig stolt over den præstation jeg formåede at levere på dagen.

Som nogle ved havde jeg også en målsætning/et håb omkring Hawaii. Dette kom ikke til at ske i denne omgang, men jeg er helt sikker på der ligger et slot til mig lige rundt om hjørnet og gemmer sig. Nu skal der bare arbejdes videre for at nå det sidste stykke vej. Så skal det nok lykkes.